REAL-TIME 3D

Obserwując rozwój wizualnego aspektu gier komputerowych, dochodzimy do wniosku, że czas kiedy obrazy generowane w czasie rzeczywistym zastąpią pre-render’owane wizualizacje architektoniczne jest bardzo bliski. Silniki takie, jak Underal Engine, Unreal Studio, czy Unity, poczyniły w ostatnich kilku latach monstrualny postęp. Kolejną firmą przygotowującą się do tego wyścigu jest Chaos Group, twórca silnika renderującego V-Ray – engine’u najczęściej używanego przez branżę wizualizacje architektoczne.

Głowna przewaga, jaką wizualizacje real-time mają nad renderingiem 3D, oraz pre-render’owaną animacją 3D to interaktywność dająca użytkownikowi możliwość wniknięcia w komputerowo wygenerowaną przestrzeń. Kolejną zaletą jest możliwość modyfikacji modelu 3D budynku, lub wnętrza, kiedy architekt chce zmienić oświetlenie, umeblowanie, czy na przykład materiał elewacji. W przypadku renderingu 3D, wiąże się to z ponownym przeliczaniem komputerowo generowanego obrazu, a następnie ręcznym procesem postprodukcji, czy inaczej retuszu obrazu. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w przypadku klasycznych animacji 3D. Proces renderowania z reguły dotyczny kilkuset klatek danego ujęcia, i ze względów czasowych, wymaga zaangażowania wielu maszyn. Bardzo często oznacz to koszt poniesiony na opłacenie renderfarmy. Obraz generowany real-time często pozwala nam ominąć te etapy i daje wolność wprowadzania wielu zmian bez większych konsekwencji w postaci straconego czasu.

Doskonale rozumie to firma Epic Games. Dokument „Visualising the Future”, zawierający badania rynku 3D, Epic otwiera następująco:

Due to the constraints of prior technology, much of this visualization has historically been focused on static images or limited animations. In the last few years, however, the explosion of virtual reality technology has shifted the paradigm from observation to experience. Earlier 3D graphic technologies fell short of delivering experiences that allow for exploration and interaction, but the growing field of “real-time 3D” enables these possibilities. Real-time 3D skills and technologies have risen in importance as companies seek to achieve immersive experiences. Real-time 3D extends the horizon of 3D graphics to realize the full potential of the virtual world, to bridge the gap between being on the outside looking in and being on the inside looking around.”

Rozumieją oni, że rendering z pomocą GPU za kilka lat przewyższy możliwości CPU. Nowa architektura kart graficznych pozwala na dzielenie VRAM, więc pamięć przestaje być ograniczeniem. Narzędzia, takie jak Datasmith, mają umożliwić bezbolesne przejście z konwencjonalnych silników renderujących na wizualizacje real-time.

Niezależnie od tego, kim jesteśmy – architektem, grafikiem 3D, czy też zwyczajnym graczem – przyszłość niewątpliwie niesie nam nowe, ekscytujące możliwości.